18 januari

Händer inte mycket i mitt liv nu. Går mest omkring och försöker inte göra så mycket. Har egentligen en tenta på fyra-fem sidor att skriva. Me alla böcker har inte kommit än. Och tentan ska vara klar till den 23:e januari kl 24.00. Ja, det går säkert.

Andra dagar då jag borde tagit tag i tentan så har jag varit ute och farit och hälsat på vänner. Skönt att komma hemifrån och bara få vara och prata en massa gojja:) Gårdagen började med lämning av barn sen hem och börja tapetsera lillemans rum. Det gick jättebra! Men så tog tapeten slut :( Jag som kollat det där. Men glömde såklart att han har 1 kvadrat meter större rum än stora grabbens. *pang* så kom huvudvärken som på posten eller snarare som ett mejl. Jag fick så himla ont i huvudet. Kände mig hel konstig, ingen ork alls. Så resten av dagen tillbringades i soffan. Och det var längesen nu. Fick även kaffe besök. Händer inte direkt ofta. Men kan lova att jag inte va den trevligaste som låg på soffan. Men försökte iaf :) Tog mig en sumatriptan, men den gjorde så hela huvudet kändes konstigt. Men på eftermiddagen köpte jag alvedon och sen försvann värken. Idag har jag ännu inte fått huvudvrk. Rummet gjordes även klart i går kväll. Fick hem en rulle på kvällen.

Idag blir det barnkliniken med de två äldsta barnen. Lilltösen får följa med också. Sen blir det bup med stora grabben. Tar det samma vända s slipper jag åka en dag till. Sen har hela dagen gått igen och jag inte hunnit ett dugg. Får inte glömma hockeytejp till lilleman. För då blir han inte glad. Ska sen hjälpa min bror med nå papper inför bokföringen när jag kommer hem. Och ikväll blir det lägga golv i lillemans rum. Ska nog åka in på ikea och köpa en hylla till rummet med...

Arbetsförmedlingen är jag ju även inskriven på. Tyvärr så förlorar jag 8 dagar a-kassa bara för att jag glömde anmäla mig arbetslös 2 januari. Men jag överlever ändå. Men så himla typsikt nu när jag behöver pengar. Men jag ska inte dit igen fören 11 juni för ny handlingsplan. Om jag inte fått sommarjobb förstås. Sen så ska jag anmäla sökta jobb första gången den 27 februari. Så jag kan ju ta det lugnt i en månad. Har även sökt matte b- Få se om jag börjar läsa den kursen i februari.

Livet på en pinne typ. Avståndstagande, stressad, ensam, förvirrad, irriterad mamma. Det är jag just nu. Eller förvirrad är jag kanske inte riktigt nu. Jag kan inte påverka allt, men mycket. En fot jag satte ned gav nog lite respekt. Iof söker jag inte respekt, men ville iaf visa att vissa saker gör mig besviken. Någon gång ska vara den första. Oftast är det andra som trampar på mig och lämnar mig stående där med hakan ner i marken och jag funderandes "Vad fan vad det som hände". För jag tycker faktiskt att man som männsika är värd en ursäkt eller förklaring till varför vissa saker blir som de bli, känner som de könner, gör som de gör ja jag kan fortsätta i evighet. Jag är rädd för att förlora dom jag verkligen tycker om. Men någon gång får det väl räcka...? Varför ska jag gå om kring och vara rädd för det? Jag kan ju inte tvinga någon att tycka om mig. Jag kan inte ändra deras inställning till mig. Men jag kan sätta ned foten och säga nej de gånger det blir "övertramp" och då visar det sig vilka som är mina riktigt nära och kära. För de står kvar även om det svajjar. Fy fan vad jag har fått stått kvar.

Kom på lite saker sen jag va barn och tonåring. Jag följde med folk i ur och skur med magsjuka, hög feber, halsfluss. Inte för min skull, för att jag ville utan för någon annans skull. Jag ville väl inte känna mig utanför heller så jag hängde på. Men jag förstår inte hur jag kunde utsätta mig själv för detta. Om de personerna var mina riktiga vänner så hade de förstått varför jag va hemma. Men det får jag aldrig reda på eftersom jag ALLTID ställde upp.

Nog om det nu. Dags att hinna göra någon nytta eller varför inte bara skita i det och slå en pling till någon istället =)

Ha en bra dag

Kommentarer
Postat av: klassensljus.se

Hej!



Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!

Det finns även en film och mer info på www.klassensljus.se som beskriver forskningen.



---



19 januari 2012



Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat



Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.



Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.



”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.



Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.



Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.



När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.



Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?



”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.



Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.



För mer information se:

www.klassensljus.se



Kontakt:

Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73



Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

2012-01-19 @ 12:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0