1 år

Idag var det alltså ett år sedan som lilltösen såg dagens ljus. Hon var beräknad till 21 juni men hon ville kika ut någon dag tidigare. Jag hade haft värkar i nästan en vecka innan och på onsdagen så hade slemproppen släpp. Va på sista mvc besöket på torsdagen har jag för mig och då var även pappan med. Han såg rätt uppskrämd ut när jag berättade att det börjat hända lite grejer. Men jag minns att jag inte var direkt glad på honom då. Och jag hade ju fortfarande inte bestämt mig om han skulle få vara med när hon föddes. Självklar så hoppades jag på att jag skulle vilja ha honom med, men på samma gång så avskydde jag tanken på att ha honom där inne.

Jag körde in på natten, tror jag kom in vid tolv halv ett. Inget mer hade hänt och de gav mig en sovdos. Fick så klart gallstensanfall av sovdosen och fick då en spasmofen. Men alla på förlossningen glömde bort mig. För det tog sån tid men allt. Halv nio så kom det en barnmorska in och såg förvånad och ursäktade sig att de glömt bort mig. Sen undersöktes jag och fick komma till förlossningsrum. Parkera om bilen gjorde jag innan och ringde pappan. Han skulle komma in till elva och jag sa åt honom att vänta i väntrummet. Hade ju som sagt inte bestämt mig än.

Jag fick hinnblåsan spräckt och låg och andas. Hade inte så jätte ont men fick ryggbedövning som inte hjälpte. Efter den var satt så fick pappan komma in. Och det var efter lunch. Vi pratade lite grann. Han fixade med filmkameran och sen kl två blev det byte av personal. Kl 14,10 började jag krysta och 14.17 föddes hon. Hon var slö efter min spasmofendos som jag fick. Läkaren kollade efter att pappan klippt navelsträngen. Men allt såg bra ut.

Detta var nog min bästa förlossning. Och jag är så glad över att jag fick det på film. Då kan jag uppleva den igen=) Det är ju grymt häftigt vad som kan utvecklas i en och sedan födas ut livslevande.

Så nu finns hon är hos oss. Våran alldelens perfekta lillatös. I våran perfekta lilla familj.

Sover, äter, busar och skrattar dagen lång. Envis är hon ibland och ledsen ibland men de gångerna är få.

Dagen har firats i omgångar med besök hela dagen. Pappa, farmor och farfar kom elva. Mormor, morfar och morbror kom till lunch. M, M och P kom till två och bästaste lilla familjen A, P och G kom vid halv sex ungefär och blev kvar till halv åtta. Så dagen var perfekt. Min bror med familj kommer i morgon. Efter ett bad, välling och tandborstning så somnade tösen sött. De två små sover de också i SINA SÄNGAR efter ett bad. Tog lite tid men det är det värt. Vi låg och prata och så innan de somnade.

Mitt huvud känns annars uppsvällt och för fullt av information och babbel. Men har städat i ordning och diskat så slipper det i morgon. Bara inhandling av mat och betala räkningar i morgon. Sen inga mer måsten om jag minns rätt.

Natti natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0