Påsk afton

Soligt och varmt har det varit idag, riktig sommarvärme. Tvättat lite och varit till mina föräldrar med lilleman. Han skulle absolut åka lilla fyrhjulingen, som äntligen blivit lagad. Vet inte vad det slagit i mon bror då han var ut i onsdags och grejade den hela dagen. dom kom inte här ifrån fören strax efter åtta. Ja, det var ju bara bror med barn inte svägerskan. Vi grillade lite också.

Jag hjälpte iaf pappa att städa köket och "finrummet". Nog för att orkideérna blommat inne i rummet, men någon (läs mamma) har ju inte varit noga med att sätta upp dem på pinnarna, så de flesta hade växt utåt sidorna. I köket så torkade jag av varenda skåplucka nästan. Och kaklet blev rent det med. Pappa är ju inte världsmästare på att städa direkt. Och mamma hon orkar ju inte ens lyfta arselet från stolen. Men dom skulle ju ha främmande ikväll, så jag kände att när jag iaf var där så kunde jag hjälpa honom lite. Han fixar ju en massa till mig.

Dotra hon var hos en kompis. Gårdagen tillbringade hon först med att åka fyrhjuling och sen när hon kom hem så fick hon inte vara med och leka med de andra två tjejerna. Men det gick bra iaf, vi tränade lite på baksidan sen blev det kväller. I morse så ringde hon iaf den ena kompisen och det gick bra att dom lekte så hon gick dit till tio. Sen var hon inge hungrig vid ett  då jag kom hem. Så fyra kom hon hem och då berättade hon även att den andra tjejen var med och att det hade väl varit lite småtjafs sen morgonen(som vanligt), tydligen hade de två andra tjejerna sovit hos varandra. Hade jag vetat det så hade inte dotra fått ringa någon av dem.

Men iaf så fråga jag den ena tjejens föräldra och dom hade inte märkt av nå tjafs. Själv trodde jag ju hela tiden att endast min dotter och en av tjejerna lekte. Iaf så gick jag på en promenad och var hem till den andra tjejens föräldrar. Fick ett väldigt kallt bemötande av mamman i huset. Men jag pratade med pappan ute medan lilleman lekte. Busade lite med deras son. Mamman pratade inte nämnvärt mycket utan svarade bara om hon blev tilltalad rakt på av mig. Hon pratade visserligen med sin sambo, även där lite spydigt, men shargongen brukar ju vara lite sån. Jag fortsatte prata med pappan i huset. Mamman tog två av barnen och åkte iväg. Dock inte dotras vän. Vi fortsatte prata. Hon kom hem, sa fortfarande inte mycket. Hon sa hon hade jobbat så jag antog att hon var vresig pga det. Men kände på nå vis att även något annat låg i luften. När vi skulle gå så frågade jag efter dotra. Men hon hade gått. Då säger mamman nått i stil med att min dotter tagit hennes dotters kompis. Jag tala om att jag inte viste om att hennes dotter lekt med den andra tjejen först. För hade jag vetat det så hade hon inte fått ringt. Jag skojade väl bort det lite i början. Men jag märkte snabbt att det var därför mamman var tvär MOT MIG!!! Vad F*n har jag med detta att göra, jag viste ju inget om det? Jag sa åt henne att jag inte accepterade sådant beteende att tjejerna stöter ut någon. Hon sa att om det blev så en gång till eller helst från nu så får inte hennes dotter leka med dotra nå alls. Nä det bryr jag mig inte om blev mitt svar. För jag lägger mig inte i det på det viset utan tycker att tjejerna kan lösa en del av tjafset själv. Hon sa att nä det får va slutlekt, ja då är det så sa jag. Sen mjukna mamman lite och sa att, Ja iaf slutlekt för ett par dagar. För det kan ju som sagt räcka med det. Jag trodde man skulle stötta sina barn i att lösa konflikter på ett bättre sätt. Men tydligen inte. Jag sa även att ifall hennes dotter gör nå dumt mot min dotter så blir ju inte JAG sur på henne. Det var väl iof efter det mamman mjuknade lite. Hon insåg väl kanske att hon gått för långt. Jag sa åt henne iaf att riva i åt min dotter om hon gör något. För hon måste ju få höra det från andra föräldrar också om hon gör fel.

Jag tror inte allt hänger på min dotter. Tjejen som dom "slåss" om har ju en egen åsikt också. Det är ju ändå hon som väljer vem hon vill leka med. Men det är min dotter som får ut för det. För hennes dotter är så sur av sig. I torsdags ville inte ens hennes dotter gå en vända med dotra som påskkäring. För hon Oooorkade inte, hon hade ju redan gått en vända. Känns som nå översittar fasoner och sånt måste min dotter acceptera. I går fick hon inte vara med och leka och när den andra tjejen leker med sin kusin får hon heller aldrig vara med. Men jag struntar i hela historien. Min dotter har andra vänner. Men jag skulle aldrig bli sur på någon annans förälder om mina barn är ovänn med deras barn. Snarare tvärt om så skulle jag gå och prata med föräldrarna.

Har iaf gjort mitt och pratat med dotra. Och sagt åt henne att sluta frysa ut för då kommer hon stå ensam tillslut. Hon står fast vid att den andra tjejen bara blir sur hela tiden. Men nu får det vara. Jag kommer inte lägga mer vikt i detta. Och absolut INTE vara sur på mamman trots hennes beteende idag.

Jag gör som vanligt. Borstar av mig och går vidare.

Hur ska man som förälder reagera? Är det inte lite omoget av oss vuxna att bli sur på barnens kompisars föräldrar, om våra barn blir osams en dag?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Reagera kan man väll göra men tycker väll inte att man ska bete sig som sina barn ;) vägleda och diskutera varför kanske??

2011-04-23 @ 23:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0