Sömnlös

Ligger man sömnlös när alla barn sover. Lilltösa sover i vaggan för första gången. Lilleman och dotra i sina sängar och stora grabben fick sova bredvid mig. Men min sömnlöshet bottnar i oron att lilltösen ska sluta andas! Har nog aldrig oroat mig för det med de tre andra barnen. Men nu gör jag det. Och när jag kommer på mig själv att jag inte tänkt på att hon kan sluta andas ja då blir jag orolig då med. Funderar starkt på att köpa ett andningslarm! Men ska höra med BVC om det finns att låna. Det känns ju väldigt utslitande att jag ska va sömnlös när de andra sover bra! Har suttit och läst en massa om larm och... hua det hemska *ryser* PSD När jag kommer på mig själv av att ha sovit skönt/bra då får jag ångest av det med. Så kan jag ju inte leva då går jag ju under av trötthet tillslut. Som tur e så vilar jag mycket på dagarna. Men då sover hon oftast på mig och i kontiga ställningar och det ökar ju risken det med! "Riskfaktorer för plötslig spädbarnsdöd En ökad risk för plötslig spädbarnsdöd löper de barn vars mödrar röker under graviditeten, eller som utsätts för rökning, eller som sover på mage eller sidan. Den ökade risken av att sova på sida är inte ställningen i sig, utan risken för att barnet vänder eller rullar sig på mage. Att sova på mjukt underlag så som vattensäng, kudde, kramdjur kan också medföra ökad risk. Tjocka täcken, för varma kläder, många filtar eller ett alltför varmt rum är också riskfaktorer. Troligen är det spädbarnets oförmåga att reglera sin kroppstemperatur som inverkar negativt. En förhöjd risk har också de barn som är födda för tidigt och de med låg födelsevikt. Prevalens Risken för plötslig spädbarnsdöd kan minskas genom några ganska enkla åtgärder. Sedan råden togs i bruk i början av 90-talet har förekomsten av plötslig spädbarnsdöd minskat till en fjärdedel av vad den var då. · Låt spädbarnet sova på rygg · Avstå från att röka · Amma om det är möjligt · Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig" Så det blir nog ett larm även om vi inte ligger i någon riks zon http://www.andningslarm.se/´ Försöka sova lte kanske...eller vänta på att lilltösa vaknar...hon rörde sig nyss iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0